ClearTech - צלול טכנולוגיות - מילון מונחים
 
 
חיפוש באתר:  


  מיני ברים-חם/קר
  ברים ריצפתיים
  קולרים ומשקורים
  מוצרים נוגדי אבנית
  מטהרי מים
  מערכות אוסמוזה הפוכה
  מסנני מים תוצרת ארה"ב
  ערכות מסננים להחלפה
  מסנני מים
  בטיחות ומיגון
  מוצרים משלימים
  שרות ותחזוקה
  שאלות נפוצות
  מאמרים בתחום המים
  מסננים למקררים
  מיני בר מתצוגה/יד שנייה
  מכונות קפה לבית ולמשרד
  מרככי מים Brita
  אוסמוזה לתעשייה
 

מילון מונחים

מילון מונחים בתחום המים*

אבנית
אבנית היא משקע בצבע לבן-אפור המצוי בקומקומים חשמליים, גופי חימום ומערכות חימום מים. ניתן למצוא אבנית בשיעורים שונים אף במקומות בהם התאדו "מים קשים", שהם מים המכילים לרוב יונים של סידן, מגנזיום ופחמנים ומלחים נוספים.
סוגים שונים אלה של אבנית שונים קלות בהרכבם הכימי.
המשקע הלבנבן המצוי בקומקומים חשמליים מקורו בסלע גיר שנשחק על ידי הגשמים ועשה דרכו למי תהום. נוסחת התגובה בין מי הגשם (H2O) לסלע הגיר, המכיל ברובו סידן פחמתי במהלך החימום מתרחשת התגובה ההפוכה, שבה חוזרים תוצרי התגובה המומסים במים למצבם המוצק כסידן פחמתי. על כן, סוג האבנית המצוי בגופי חימום מורכבת ברובה מסידן פחמתי.
סוג האבנית המצוי בכלי בישול, ברזים ורצפות אמבטיה מכיל סידן פחמתי בשילוב כל המלחים שהיו מומסים במים בטרם המים התאדו.
יונים של סידן עשויים להקשר גם לסבון, שלרוב מתמוסס אף ב"מים רכים". השילוב יוצר קרום שמתקשה כשכבה דקה על משטחים באמבטיה, בכיור או בצינורות ניקוז.

אוסמוזה
בעברית: פיעפוע. זהו תהליך של מעבר נוזל דרך מחיצה נקבובית, דרך קרום חדיר למחצה לשם השוואת ריכוזים.
אותו קרום חצי חדיר הוא הממברנה. הממברנה חדירה למים, אך לא למומסים אחרים.

אוסמוזה הפוכה
זוהי התופעה של זרימת מים דרך קרום חדיר למחצה אשר חוסם מעבר מלחים או מומסים אחרים דרכו. אוסמוזה היא תהליך יסודי בכל המערכות הביולוגיות. משתמשים בה לטיהור מים ולהתפלה, טיפול בחומרי פסלת, והרבה תהליכים כימיים וביוכימיים במעבדה ובתעשייה.

כאשר שני נפחים של מים (או של ממס אחר) מופרדים על ידי קרום חדיר למחצה, המים יזרמו מהצד שבו ריכוז המומס נמוך לצד שבו ריכוז המומס גבוה. ניתן לעצור את הזרימה, או אפילו להפוך את כוונה, על ידי הפעלת לחץ חיצוני על הצד בעל הריכוז הגבוה. במקרה כזה התופעה נקראת אוסמוזה הפוכה.

אם יש פרודות מומסות רק בצד אחד של המערכת, הלחץ אשר עוצר את הזרימה נקרא לחץ אוסמוטי.

מתכות ורעלים הקיימות במים מזוהמים

ארסן
בעברית: זרניך. סוג של מתכת מבריקה בצבע כסף. זוהי מתכת המכילה רעלים. זוהי מתכת רעילה הדומה באופיה לזרחן.
שימושים קיימים: הדברת מזיקים בחקלאות, בייצור פצצות כימיות, הוא חומר מקשר ולכן מופיע גם בצבעים, אריחי קרמיקה, זיקוקי דינור ועוד.

מיקרו-אורגניזמים
מיקרובים, יצורים קטנים אשר לא נראים בעין בילתי מזוינת (במיקרוסקופ). המיקרואורגניזמים מסוגלים לחיות בתנאים שיצורים אחרים לא מסוגלים.
ניתן למצוא אותם בסביבות מגוונות, כמו: מדבריות, בקוטב, מסוגלים לחיות בריק (ואקום), וחלקם אף עמידים לקרינה.

חיידקים
חיידקים הם האורגניזמים הקטנים בעולם המוגדרים כיצורים חיים.
רוב החיידקים מקיימים בעצמם תהליכי חיים עצמאיים ומתרבים על-ידי חלוקה בינארית. הזמן שעובר בין רגע יצירת החיידק לרגע חלוקתו נקרא זמן דור. בתנאים מבחנה אופטימליים של חום ואנרגיה מתחלקים חיידקי מעיים מסוימים בכל 20 דקות. החיידקים ניזונים מהסביבה, מפרישים לסביבה ובדרך כלל, בניגוד לנגיפים, אינם זקוקים למאכסן, כך שאינם מתקיימים כטפילים). בניגוד לדעה הרווחת שכל החיידקים גורמי מחלות, רק מיעוט מתוך מאות אלפי סוגי החיידקים הינו פתוגני הגורם מחלות וסוגים רבים של חיידקים אף מועילים וחיוניים לבריאות.

אמוניה

אמוניה (Ammonia; נקראת גם נַשְׁדּוּר, בעבר גם אמונייק) היא תרכובת חנקן ומימן. לאמוניה, שנוסחתה NH3, חשיבות עליונה בתעשייה הכימית ובביולוגיה.
בתנאי לחץ וטמפרטורה רגילים האמוניה היא גז חסר צבע ובעל ריח חריף. השימוש העיקרי בה הוא לייצור דשנים, חומרי נפץ ופולימרים.
את השיטה להפקת אמוניה הגו המדענים הגרמניים פריץ האבּר (Fritz Haber) וקארל בּוֹש (Carl Bosch) בימי מלחמת העולם הראשונה. בעוד שהאבר היה אחראי על הרעיון התיאורטי, בוש פיתח אותו מבחינה טכנולוגית.
ייצור האמוניה בישראל מרוכז בעיקר במפעל "דשנים וחומרים כימיים" שממוקם במפרץ חיפה. קירבתו למפרץ מקלה עליו בהשגת חומרי הגלם ובזיקוקם בבתי זיקוק.
בביולוגיה משמשת האמוניה כחומר ראשוני ליצירת בסיסים חנקניים (המרכיבים את הנוקלאוטידים) וחומצות אמינו (המרכיבות את החלבונים).
האמוניה הינה בסיס בשל נטייתה לקלוט פרוטון; כשזה קורה הופכת האמוניה ליון אמוניום (NH4+). הקבוצה הפונקציונלית אמינו (NH2) נגזרת מהאמוניה; האמינים עצמם הינם אף הם נגזרות של אמוניה.

כלור
כלור, יסוד כימי המסומל כ־Cl, מספרו האטומי 17.
לכלור שימושים רבים.

  • הנרחב שבהם הוא הלבנת אריגי פשתן וכותנה וכן הלבנת העצה בתהליכי תעשיית הנייר.
  • תמיסת כלור במים מרחיקה כתמי דיו מנייר.
  • שימוש נפוץ אחר של הכלור הוא בטיהור מי-שתייה ומי בריכות, בזכות כושרו לקטול חיידקים.
  • כן משתמשים בכלור בתעשיית הצבעים.
  • בישראל משתמשים בכלור בתהליך הפקת הברום, אחד מאוצרות הטבע של ישראל, באופן הבא: על ידי העברה של גז כלור בתמיסה של מלח ברום (הצורה הנפוצה של ברום) נוצרים ברום ותמיסה של מלח כלור, בתגובה הידועה כחמצון חיזור.

אמצעי זהירות
כלור מגרה את מערכת הנשימה במיוחד אצל ילדים וזקנים, בצורתו הנוזלית הוא גורם לכוויות בעור. כלור מזוהה על ידי חוש הריח כשהוא בריכוז 3.5 ppm (3.5 חלקים מתוך מיליון) וגורם נזק בריכוז 1000 ppm. בגלל רעילותו, כלור שימש כנשק כימי במלחמת העולם הראשונה.

חשיפה לריכוזים גבוהים של כלור יכולה לגרום לבצקת בריאות, ריכוזים יותר נמוכים מחלישים את הריאות.



* מרבית המושגים נלקחו מויקיפדיה.

 
© כל הזכויות שמורות ל"פרפקט מרקטינג" - מפעילת אתר "צלול- מיני בר" אוסמוזה הפוכה | מי אנחנו | צור קשר | מפת האתר | מטהרי מים | הוספה למועדפים | קולר מים | פילטר מים | אבנית | מסנן מים | מיני בר אולימפיק | בית | מיני בר רצפתי אנג'ל | אוסמוזה הפוכה | מיני בר ומערכות אוסמוזה הפוכה | אבניX
 
חברת צלול מיני בר עוסקת בשרות ואספקה של מוצרים בתחום טיהור מים והשבחת המים למגזר הפרטי והעסקי גם יחד. השירות הניתן למגזר העסקי כולל ארגונים גדולים וקטנים כאחד. מגוון המוצרים כולל בין היתר : מיני בר למים חמים וקרים, מכונות שתייה (בר מים), פתרונות למניעת אבנית, ציוד ביתי לטיהור מים והשבחת מי הברז, מסנני מים , ממברנות, מערכות אוסמוזה הפוכה וסוגים נוספים של ציוד נלווה.הייתרון בקניית מתקן מיני בר מים לבית דרך חברת צלול הינו השירות המצויין, המחירים הזולים והאחריות המקיפה.
צלול מיני בר משווקת מיני ברים ומתקני מים בכל רחבי הארץ ועובדת עם היבואנים הגדולים ביותר והיצרניות המובילות בישראל. מתקני מיני בר - מכשיר בר מים ביתי , מסנן אבנית עם חברת צלול
מאמרים נוספים: קניית מיני בר -המלצות   טיהור מים -בר מים -שאולות ותשובות מתקן מים ביתי  פילטר אבנית

 
   
  עיצוב אתרים

© כל הזכויות שמורות ל"פרפקט מרקטינג" - מפעילת אתר צלול מיני בר ושיווק פתרונות טיהור מים
לייבסיטי - בניית אתרים